İstanbul Haberleri olarak siz değerli okuyucularımız için mars helikopterinin yeni görevini açıklıyoruz. Keyifli okumalar.
Ajans, başarılı bir dördüncü uçuş öncesinde, Ingenuity’nin bir ay süren orijinal görevinin ötesine geçmeye devam edeceğini duyurdu.
NASA’nın küçük Mars helikopteri biraz daha uçacak.
Küçük uçan robot, başka bir dünyada kalkış yapan ilk motorlu uçak olarak bir buçuk hafta önce tarih yazdı. Cuma günü, dördüncü uçuşu her zamankinden daha uzak ve hızlı gitti.
NASA’nın Cuma günü helikopterle ilgili aldığı tek iyi haber bu değildi.
Günün erken saatlerinde düzenlediği basın toplantısında uzay ajansı, Ingenuity’nin ömrünü 30 Mart günü daha uzatarak görevi yeni bir aşamaya taşıdığını duyurdu. Ingenuity’nin mühendisleri, Mars’ın ince havasında uçmanın mümkün olduğunu gösterdiklerine göre, onun daha büyük robotik arkadaşı Perseverance gezgini için bir hava keşif aracı olarak nasıl kullanılabileceğini keşfedecekler.
Ingenuity’nin proje yöneticisi MiMi Aung, Cuma günü düzenlediği basın toplantısında, “Ingenuity, teknoloji demo aşamasından mezun oluyor gibi” dedi.
Önceden, helikopterin hizmet ömrü hızla sona eriyor gibiydi. Ingenuity’nin test uçuşları için ayrılan 30 Mart günü önümüzdeki hafta bitecekti ve planlar daha sonra onu terk etmek, bir daha asla uçmamaktı.
Sadece 1, 5 metre boyunda, 4 pound ağırlığındaki marifet, Şubat ayında Mars’a inen NASA’nın 2,7 milyar dolarlık son gezgini Perseverance’e 85 milyon dolarlık bir eklenti. Helikopter, başka bir dünyada bir uçak veya helikopter gibi uçan ilk kişidir.
Ingenuity’nin uçuşlarının uzatılması sadece helikopterin başarısını değil, aynı zamanda Perseverance’ın bilim adamlarının gezginin Şubat ayında indiği yere yakın olan mevcut çevresini keşfetme arzusunu da yansıtıyor. Gezici, bir zamanlar göl olan Jezero adlı 45 mil genişliğinde bir krater içinde. Bilim adamları, geçmiş Mars yaşamının belirtilerini aramak için umut verici bir yer olan eski, kurumuş bir nehir deltasına doğru yola çıkmak isteyeceklerini ummuşlardı.
Perseverance için proje bilimcisi olarak hizmet veren California Teknoloji Enstitüsü’nde jeokimya profesörü Kenneth Farley, bir e-postada “Tesadüfi bir noktaya indik,” dedi. Konum, “aksi takdirde muhtemelen görmeyeceğimiz veya ziyaret edemeyeceğimiz bazı kayaları araştırmak için bize harika bir fırsat sundu” dedi.
Bu kayalar kraterdeki en eski kayalar gibi görünüyor ve bilim adamları Perseverance’ın en az bir örnek toplamasını istiyorlar, bu da ikinci bir robotik görevin Dünya’ya geri döneceği bir koleksiyonun parçası olacak. Kayaların yaşı, göl ilk kez suyla dolduğunda Mars’ın ne kadar genç olduğuna bir sınır getirecekti.
Dr. Farley, Perseverance’ın birkaç yüz Mars gününü –belki bir Dünya yılı veya daha fazla – gezginin şu anki konumuna bir mil mesafede bulunan bu Jezero yamasını keşfetmek için harcayacağını beklediğini söyledi.
Ingenuity şimdilik geride kalmayacak olsa da, Perseverance’ın misyon yöneticilerinin odak noktası bilim gözlemleri yapmaya kayacak. Bu, örneğin, Sebat’ın artık yaratıcılığın fotoğraflarını ve videolarını havada çekmeyeceği anlamına geliyor.
Gezici proje müdür yardımcısı Jennifer Trosper basın toplantısında, “Helikopteri şımarttık,” dedi, “ve şimdi bunun bir kısmını elimizden alıyoruz.”
Dördüncü uçuşta Ingenuity, gelecekteki uçuşlar için yeni bir üs aramak için kamerasını kullandı. Beşinci uçuşunda, yeni noktaya tek yönlü bir yolculuk yapacak. Oradan, Mayıs ayında bir veya iki uçuş daha gerçekleştirecek.
Bayan Aung, helikopterin Perseverance’ın nereye gideceğini planlamaya yardımcı olmak için keşif gerçekleştirebileceğini, gezginin kullanamayacağı kadar engebeli alanların fotoğraflarını çekebileceğini ve Mars manzarasının yükseltilerini haritalamak için stereo görüntüler üretebileceğini söyledi.
“Bu tatbikattan çıkarılan dersler, hava platformları ile gelecekteki görevler için muazzam bir fayda sağlayacak” dedi.
Cuma günü, Marifet gününün ortasında marifet havaya uçtu – Dünya’da saat 10: 49’du Doğu saati. 16 feet yüksekliğe ulaştıktan sonra, 436 feet güneye yöneldi, kayaların, kum dalgalarının ve küçük kraterlerin üzerinden uçtu. Gezindi, renkli kamerasıyla fotoğraf çekti ve ardından NASA’nın Wright Brothers Field adını verdiği başlangıç noktasına geri döndü.
Uçuş, beş gün önceki yolculuğun iki katından fazlasını kat etti. Bu sefer Ingenuity de daha uzun bir süre için uçtu – üçüncü uçuştaki 80 saniyeye kıyasla 117 saniye – ve daha hızlı, saatte 8 mil azami hıza ulaştı.
Başarı, Perşembe günü iptal edilen bir uçuş girişiminin ardından geldi. Nedeni, bu ayın başlarında karşılaşılan bir sorunun nüksetmesiydi.
Helikopterin rotorlarını kalkış yapmadan tam hıza döndürmek için 9 Nisan’da yapılan bir test sırasında, başlatma faaliyetleri beklenenden uzun sürdü ve Ingenuity’nin bilgisayarları bunun yerine “uçuş moduna” girmek yerine motorları kapattı.
Bir haftalık sorun giderme sırasında, mühendisler bir yazılım düzeltmesi buldular, ancak yeni yazılımdaki bir hatanın daha da büyük sorunlara neden olabileceği ihtimalinin düşük olması nedeniyle Ingenuity’ye yüklememeye karar verdiler, tıpkı bilgisayarınızın işletim sistemini yükseltmek gibi. yazılımın çökmesine neden olabilir.
Bilgisayar 187 milyon mil ötedeki başka bir gezegende olduğunda riskler daha da artar.
Mühendisler bunun yerine daha basit bir düzeltmeyi tercih ettiler: Ingenuity’deki yazılımı el değmeden bırakmak, ancak Dünya’dan Mars’a gönderilen komutları ayarlamak. Bu sorunu büyük ölçüde ortadan kaldırdı, ancak mükemmel bir çözüm değildi. Dünya üzerinde yapılan testler, zamanlama hatasının hala yüzde 15 oranında gerçekleştiğini gösterdi.
Ancak mühendisler, hata tekrarlanırsa, ertesi gün tekrar deneyebileceklerini ve ikinci denemenin büyük olasılıkla başarılı olacağını da biliyorlardı. Cuma günü tam olarak böyle oldu.
Ingenuity çalışmaya ve işe yaramaya devam ederse, NASA ömrünü uzatmaya devam edebilir.
Ingenuity’nin baş mühendisi Bayan Aung ve Bob Balaram, helikopterin sadece 30 Mars günü dayanacak şekilde tasarlandığını ve ne kadar süre çalışır durumda kalacağını söyleyemediklerini söylediler. Ancak Dr. Balaram, Zeka’nın yaşam süresinin özünde sınırlı olmadığını da söyledi. Helikopter pillerini güneş panelleri aracılığıyla yeniden şarj eder, böylece örneğin yakıtı bitmez.
Saatte 8 millik azami hız özellikle hızlı görünmeyebilir, ancak robotik helikopter, Dünya’daki mühendislerin yardımı olmadan yabancı bir manzara üzerinden uçmak zorundadır. Aşağıdaki manzarayı haritalandırmak için aşağı bakan bir kamera kullanıyor ve çok hızlı uçarsa, nerede olduğunu izini kaybedebilir ve belki de çökebilir.
Bununla birlikte, Ingenuity, dört ayak genişliğindeki iki ters yönde dönen kanadı yerden yükseğe çıkmak için yeterli kaldırma sağlamasına rağmen, son üç uçuşun 16 fitinden daha yükseğe uçmadı. Bu, büyük ölçüde, yerden bir lazeri sıçratarak yüksekliği ölçen ve yansıyan ışığın sensöre geri dönme süresini not eden altimetresinin bir sınırlamasıdır.
Dr. Balaram, 16 metrelik yüksekliğin, navigasyon için kullanılan görüntüler için iyi çözünürlük sağlayan “tatlı bir nokta” olduğunu söyledi.
Dr. Balaram, “Belirli bir yerde daha yüksek bir görüş noktasına gitmemiz istenirse şaşırmam,” dedi. Helikopter, altimetre için sorun yaratmadan 32 fit kadar çıkabilir ve “gezici operatörleri veya bilim adamları için yararlı olabilecek bazı panoramik tip görüntüler sağlayabilir.”