• Paz. Ara 3rd, 2023

Otizmi olan yeni yürümeye başlayan çocuklar sosyal ipuçlarına nasıl tepki verirler

çocuklarda otizm

Bebekler geliştikçe, tercihen sesler, yüzler ve insan hareketleri gibi sosyal ipuçlarına doğru hareket ederler ve bunlara tepki verirler. Aynı zamanda beyinleri, bu ipuçlarını çevirmede uzmanlaşmış, ‘sosyal beyin’ olarak bilinen bir bölgeler ağı geliştirir. Bununla birlikte, daha sonra Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanısı alan bebeklerde yaygın bir gözlem, yaşamın ilk yılında bu sosyal ipuçlarına karşı duyarlılık ve dikkatin azalmasıdır. Sosyal ipuçlarına yönelik bu açık kayıtsızlığın, nihayetinde erken gelişim aşamalarında sosyal beynin normal gelişimini engellediği düşünülmektedir. İsviçre’deki Cenevre Üniversitesi’nden (UNIGE) bir araştırma ekibi, otizmde yürümeye başlayan çocuktan okul öncesi yıllara kadar bu engelli gelişimin doğrudan kanıtını getiriyor. Bulguları eLife dergisinde yayınlandı.

Çalışmalarının sonuçları, çocukların bu kritik erken yaşta sosyal ipuçlarına yanıt verme yeteneğini hedefleyen müdahalelerin, beyni yeniden düzenlemeye devam ederken, potansiyel olarak sosyal beyin gelişimini geri yükleyebileceğini göstermektedir. UNIGE Tıp Fakültesi’nde Doktora Sonrası Araştırma Görevlisi ve çalışmanın baş yazarı olan Dr. Holger Sperdin, kendisinin ve ekibinin neyi keşfetmeye başladığını açıklıyor: “OSB’li küçük çocuklar sosyal ipuçlarına daha az öncelikli ilgi gösterdikçe, bunu gösterdiğimizde hipotez yaptık. sosyal görüntüleri hareket ettirdiklerinde, hem bu görüntüleri görsel olarak keşfetme şekillerinde hem de beyin ağlarının sosyal bilgiyi işleme biçimlerinde, tipik olarak gelişmekte olan küçük çocuklara kıyasla farklılıklar göstereceklerdi. “

Göz izleme teknolojisi

Ekip, çocukların beyin aktivitesini incelemek için elektroensefalografi (EEG) adı verilen bir elektrofizyolojik izleme yöntemi ve insan sosyal etkileşimlerini içeren filmleri izlerken bakışlarını gözlemlemek için güçlü göz izleme teknolojisi kullandı. OSB’li çocukların tipik olarak gelişen bebeklere film izlerken farklı bakış şekillerine sahip olduklarını ve buna beyindeki sinir hücresi bağlantısında ve bilgi akışında değişikliklerin eşlik ettiğini buldular.

Ekip, ASD’li kişilerde, iki spesifik beyin dalgası frekansında (alfa ve teta) ‘artan sürüş’ olarak bilinen şeyin yanı sıra, beyindeki belirli bölgelerdeki sinir hücreleri arasında yüksek düzeyde bağlantı olduğunu da gözlemledi. Teta beyin dalgası frekansı ve etkilenen beynin bölgelerinin “sosyal beynin” önemli bileşenleri olduğu bilinmektedir ve alfa frekansı görsel dikkat için önemlidir.

Bu bulgular, görüntülerin görsel keşfindeki farklılıkların, OSB’li çok küçük çocuklarda sosyal beynin kilit bölgeleri arasındaki bağlantıdaki değişikliklerle çakıştığına dair ilk kanıtı temsil ediyor. Bu beyin dalgası frekanslarını üreten beyin bölgeleri, bu nedenle, OSB’li çocuklarda, tipik olarak gelişen akranlarına kıyasla farklı şekilde gelişebilir.

Üniversitede Yardımcı Doçent Profesör olan kıdemli yazar Profesör Marie Schaer, “Sonuçlarımız, Otizm Spektrum Bozuklukları (ASD) olan yeni yürümeye başlayan çocuklarda ve okul öncesi çocuklarda sosyal işaret işlemede yer alan beyin alanlarından bilgi akışında değişikliklerin varlığını ilk kez gösteriyor” , Cenevre, İsviçre. “Sosyal beynin bölgelerindeki bu değişiklikler, OSB’nin erken aşamalarında mevcuttur ve sosyal yönlendirme becerilerini hedefleyen terapötik müdahalelerin, sinirsel esnekliğin hala mümkün olduğu bu kritik aşamada sosyal beyin gelişimini iyileştirmeye yardımcı olup olamayacağına dair daha fazla araştırmayı haklı çıkarır.”

Çocuğumda otizm olabilir mi? Sorusuna yanıt arıyorsanız. Bu konu hakkında yayımlanan yazımızı okumanızı tavsiye ederiz.